Kiedy wymienić filtr kabinowy?
Wymiana filtra kabinowego to jedna z podstawowych czynności obsługowych w ciągniku rolniczym. Niestety wielu z nas skupiając się na dbaniu o inne układy maszyny, o tym zapomina. Przywiązywanie odpowiednio dużej wagi do tej części ciągnika jest niezbędne, gdyż decyduje ona o bezpieczeństwie naszego układu oddechowego oraz sprawności klimatyzacji i wentylacji. Specyficzne, trudne warunki pracy w rolnictwie sprawiają, że filtr kabinowy powinien być przedmiotem naszego zainteresowania dość często.
Częstotliwość wymiany filtra kabinowego
Kiedy myślimy o żywotności filtra kabinowego, często przywołujemy analogię do tego elementu w naszym samochodzie. Niestety na ogół takie podejście jest błędne. Filtry kabinowe w samochodach osobowych poruszających się tylko lub głównie po asfaltowych drogach nie są narażone na pracę w tak silnym zapyleniu jak maszyny rolnicze. O ile wymiana filtra kabinowego w aucie raz do roku może być w zupełności wystarczająca, to ten sam element w ciągniku rolniczym może ulegać zapchaniu znacznie częściej. Wystarczy, że przywołamy wspomnienia żniw albo prac uprawowych czy siewu w czasie wiosennej suszy, a oczami wyobraźni zobaczymy ciągnik w tumanach kurzu. Wszelkie zanieczyszczenia, jakie unoszą się w powietrzu wkoło maszyny, są zasysane przez układ klimatyzacji. Aby nie dostały się do kabiny, jest on wyposażony w filtr kabinowy. To filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza, którym oddychamy. To właśnie na nim osadzają się pyłki roślinne, kurz i wiele innych zanieczyszczeń. Nietrudno domyślić się, że filtr wyłapujący te drobiny z czasem ulegnie zapchaniu, przez co spadnie efektywność klimatyzacji.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
Aby precyzyjnie odpowiedzieć sobie na tak postawione pytanie, powinniśmy uwzględnić warunki, w jakich pracuje nasz ciągnik. Jeżeli używamy go głównie do transportu drogowego czy innych prac w nieznacznym zapyleniu są duże szanse, że częstotliwość wymiany filtra kabinowego do ciągnika rolniczego będzie zbliżona do tej znanej z samochodów osobowych. Jednak pamiętajmy, aby robić to przynajmniej raz w roku. Jeśli jednak występują czynniki zwiększające ryzyko zapchania filtra, o których pisałem wyżej, powinniśmy być wyczuleni na objawy świadczące o konieczności jego wymiany. Czyli niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od okoliczności. Zatem jak rozpoznać objawy zapchania filtra kabinowego?
Objawy zapchania filtra kabinowego
Wyraźnymi objawami zużytego filtra kabinowego będą niedomagania układów klimatyzacji i wentylacji. Oczywiście niedostateczny poziom chłodzenia może wynikać także z innych przyczyn, ale pierwszym co powinniśmy w takich okolicznościach sprawdzić, jest stan filtra. Zużyty filtr kabinowy może powodować parowanie szyb po uruchomieniu nawiewu. Oczywiście zjawisko to wynika z praw fizyki i występuje naturalnie na przykład kiedy mamy do czynienia z różnicą temperatur pomiędzy wnętrzem kabiny a jej otoczeniem. Jednak sprawna wentylacja powinna szybko poradzić sobie z tym problemem. Kiedy jednak filtr kabinowy utraci swoje właściwości na skutek nadmiaru zgromadzonych na nim zanieczyszczeń, nie tylko będzie to utrudnione, ale także on sam będzie zawilgocony i wentylator będzie tę wilgoć wtaczał do kabiny i parowanie szyb będzie jeszcze bardziej uciążliwe. Zużyty filtr przeciwpyłkowy sprawia, że układ wentylacyjny przestaje być wydajny. Łatwo to rozpoznać po zmniejszonej sile nawiewu pomimo ustawienia wysokich obrotów pracy dmuchawy. Podobnie układ klimatyzacji ściśle z nim powiązany nie będzie efektywnie schładzał powietrza. Jest to oczywiście odczucie dość subiektywne, ale jeśli zaobserwujemy spadek efektywności tych układów, z pewnością powinniśmy rozważyć zakup nowego filtra.
Filtry kabinowe – jaki wybrać?
Wymianę filtra kabinowego z powodzeniem możemy przeprowadzić samodzielnie. Zanim do tego przystąpimy, powinniśmy ustalić, gdzie w naszej maszynie jest on zlokalizowany oraz jaki filtr kabinowy mamy kupić. Na rynku znajdziemy różne rodzaje filtrów kabinowych. Warto zwrócić uwagę na filtry węglowe. Poza tym, że mechanicznie wyłapują zanieczyszczenia, oferują one dobroczynne działanie związane z zastosowanym w nich węglem aktywnym. Pochłaniania on szkodliwe gazy, węglowodory, związki siarki i tlenki azotu. Zwiększona zdolność oczyszczania powietrza jest szczególnie cenna podczas wykonywania oprysków, ale ograniczają one także nieprzyjemne zapachy. Filtr węglowy pomaga lepiej chronić nasze zdrowie, gdyż efektywnie radzi on sobie ze szkodliwymi substancjami. Ile kosztuje filtr kabinowy z węglem aktywnym? Niestety nieco więcej niż jego zwykły odpowiednik, ale warto zdecydować się na ten wydatek, gdyż zatrzyma także inne zanieczyszczenia groźne dla naszego układu oddechowego, a jego wymiana niczym nie różni się od takiej operacji ze zwykłym filtrem.