Jaki olej silnikowy do ciągnika rolniczego?
Oleje silnikowe to produkty posiadające tak bogatą reprezentację na sklepowych półkach, że trudno wybrać ten właściwy. Producenci podają lepkość, gęstość i masę innych informacji handlowych, ale gdzie szukać informacji o jakości oleju? Spróbujmy zatem zebrać potrzebne informacje i kryteria oceny olejów, by łatwiej było nam odpowiedzieć na pytanie, jaki olej silnikowy do ciągnika wybrać?
Częstotliwość wymiany oleju silnikowego
Informacji o tym jak często wymieniać olej silnikowy w ciągnikach, powinniśmy szukać w instrukcji do maszyny czy zaleceniach producenta ciągnika. Zalecany czas użytkowania oleju zazwyczaj mieści się w przedziale od 400 do 600 mth. Wyjątkiem może być pierwsza wymiana oleju w nowych ciągnikach. Jest ona bowiem wymagana znacznie szybciej, ale najlepiej zasięgnąć informacji u źródła, by nie narażać się na utratę gwarancji. Ciągniki starsze, w których często olej wymieniamy samodzielnie, formalnie nie muszą być serwisowane w cyklach wymaganych przez producenta. Nie zmienia to jednak faktu, że olej silnikowy i filtr oleju należy zawsze wymieniać z zalecaną częstotliwością. Pozorna oszczędność na czynnościach obsługowych z czasem zemści się pod postacią kosztownej awarii.
Oleje silnikowe do ciągników rolniczych
Podstawowy podział olejów silnikowych wynika z metod produkcyjnych. Według tego kryterium możemy wybrać olej syntetyczny, półsyntetyczny lub mineralny. Panuje przekonanie, że starsze silniki powinny pracować na olejach mineralnych, a do najnowszych powinniśmy wlać syntetyk. Jak każde uogólnienie, także i to nie zawsze się sprawdza. Najlepiej będzie stosować oleje zalecane przez producenta, a przynajmniej o tych samych parametrach.Lepkość jest kluczowym atrybutem oleju silnikowego, a oznaczenie lepkości znajdziemy na etykiecie każdego oleju. Ze względu na zależność właściwości oleju od temperatury produkowane one są w kilku klasach określających ich przydatność w konkretnych warunkach. Przykładowe oznaczenie na opakowaniu 5W40, daje nam informację, że olej ten sprawdzi się w niskich temperaturach. Im niższa wartość przed literą W, tym większa odporność oleju na mrozy. Liczba po literze W, określa lepkość w wysokich temperaturach.Lepkość oleju decyduje między innymi o trwałości filmu olejowego, jaki pozostawia na smarowanych elementach. Nie jest to jednak parametr jednoznaczny i nie zawsze trwalszy film będzie pożądany. Stawia bowiem większe opory podczas uruchamiania silnika, a także jest trudniejszy do filtrowania. Dlatego najlepiej nie eksperymentować i trzymać się wytycznych producenta.Pamiętajmy, że oznaczenia te nie zawierają informacji, jaki jest typ oleju. O tym czy mamy do czynienia z olejem syntetycznym, czy może mineralnym, dowiemy się z opisu na opakowaniu.
Jakość oleju silnikowego
Klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych opiera się na dwóch systemach oznaczeń, jednak w praktyce najczęściej na etykietach znajdziemy klasyfikację API. Bazą tego systemu są dwie litery, z których pierwsza informuje o przeznaczeniu oleju do:silników benzynowych – Ssilników diesla – CMożna spotkać oleje silnikowe, które można stosować w obu typach silników. Druga litera odnosi się bezpośrednio do jakości oleju, a konkretnie do norm, jakie spełnia. Im dalej od A w alfabecie, tym wyższe normy wypełnia dany produkt. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze produkt spełniający wyższe normy będzie optymalny dla naszego silnika. Konkretne normy przypisane są do określonych typów silników. Przykładowo olej klasy CF, jest przeznaczony do turbodoładowanych silników wolnossących o pośrednim wtrysku paliwa. Kluczowe jest zatem dobranie klasy oleju do typu silnika, poziomu obciążeń czy jakości paliwa. Więc jak mantra wraca wniosek, aby trzymać się zaleceń producenta ciągnika. Jeżeli chcemy zalać zamiennik w rozsądnej cenie, najpierw porównajmy opisane powyżej parametry.