Jak przygotować ciągnik do żniw? – przygotowanie maszyny do sezonu żniwnego
Jak przygotować ciągnik do żniw? – przygotowanie maszyny do sezonu żniwnego
Przygotowanie ciągnika rolniczego do sezonu żniwnego
Żniwa kojarzą się nam głównie z pracą kombajnów zbożowych, najczęściej – Bizonów, ciężko pracujących na polskich polach. Jednak jest jeszcze jeden, równie ważny i równie istotny element, bez którego żniwa odbyć się nie mogą. Jest nim, rzecz jasna, ciągnik rolniczy. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta.
W czasie żniw, ciągniki służą głównie do przejazdów z przyczepami rolniczymi, przewożąc zebrane plony z pól do gospodarstw lub bezpośrednio do punktów skupu, jeśli parametry zbioru są dobre. W związku z tym poruszają się po drogach, przewożąc masę sięgającą parudziestu tonom na przyczepach. Zastanówmy się, jakie elementy ciągnika rolniczego są narażone na awarie podczas tego typu prac.
Przygotowanie ciągnika do żniw: układ chłodzący
Przygotowując ciągnik, nie wolno zapomnieć o układzie chłodzącym. Podczas prac polowych w wysokich temperaturach będzie on przecież maksymalnie obciążony. Sprawdzenie poziomu płynu to podstawa. Uzupełniając jego stan, róbmy to tym samym rodzajem płynu, który jest w chłodnicy. Należy jednak pamiętać, że większość płynów chłodniczych ma dwuletnią ważność.
Warto sprawdzić też stan wszystkich przewodów i połączeń. Po pierwsze należy to zrobić przy wyłączonym silniku, po drugie później przy włączonym. Wówczas w układzie jest wyższe ciśnienie i jest szansa na ujawnienie nieszczelności, których nie zauważymy przy wyłączonym silniku.
Sprawdzenie instalacji elektrycznej ciągnika rolniczego
W ramach przygotowania ciągnika do żniw warto przyjrzeć się instalacji elektrycznej, począwszy od widocznych i narażonych na uszkodzenia przewodów, aż po alternator. Trzeba sprawdzić jego mocowanie oraz stan paska klinowego.
Przed żniwami powinniśmy skontrolować oświetlenie ciągnika. Podczas zbiorów praca trwa często nawet po zapadnięciu zmroku. Niesprawne oświetlenie to po pierwsze niższy komfort pracy i wydajności. Po drugie niebezpieczeństwo wypadku podczas jazdy po drogach publicznych. Koniecznie należy również sprawdzić gniazda do podłączenia oświetlenia przyczep rolniczych.
Sprawdzenie układu hamulcowego ciągnika
Podczas żniw ciągnik intensywnie używany jest do transportu. Holowanie ciężkich przyczep wymaga 100-procentowej sprawności układu hamulcowego samego ciągnika. Wszelkie niesprawności, np. nierówne hamowanie kół tej samej osi to zagrożenie podczas szybszej jazdy po drodze.
Podobnie w czasie przygotowania ciągnika do żniw trzeba skontrolować połączenia z układem hamulcowym przyczep. Dotyczy to zarówno przyczep z układem hydraulicznym, jaki i także pneumatycznym.
Jak przygotować ciągnik do żniw? Po pierwsze, wymiana oleju
Jedną z podstawowych czynności obsługowych, jakie wykonujemy w ciągniku w trakcie przygotowań do sezonu, jest wymiana oleju silnikowego. Zalecenia producentów traktorów wyraźnie określają częstotliwość tej czynności i należy bezwzględnie przestrzegać tych wytycznych. Kiedy przychodzi czas na wymianę oleju, pozostaje nam więc do podjęcia jedynie decyzja dotycząca wyboru najwłaściwszego dla naszej maszyny środka smarnego. Tutaj po raz kolejny z pomocą przychodzą nam zalecenia producenta ciągnika. Znajdziemy w nich precyzyjne informacje o parametrach oleju, jaki będzie optymalny do utrzymania silnika w dobrej kondycji. Co prawda można, zachowując właściwości oleju podane w specyfikacji, sięgać po produkty różnych marek, jednak najprościej i najkorzystniej będzie postawić na konkretny produkt sygnowany logo producenta naszej maszyny. Stosowanie oryginalnego oleju daje pewność, że jest to produkt odpowiedniej jakości.
Pamiętajmy, że wymiana oleju silnikowego w ciągniku zazwyczaj wyznacza także rytm wymiany wszelkich filtrów zamontowanych w naszej maszynie.
Przygotowanie ciągnika do żniw – wymiana filtrów
Naturalnie podczas wymiany oleju montujemy również nowy filtr oleju. Tu też najlepiej będzie wybrać produkt oryginalny. Zapewnia to dokładne dopasowanie pod względem fizycznym, a także gwarantuje właściwy stopień filtracji. Nigdy nie należy pomijać wymiany filtra, gdyż gromadzące się na nim opiłki i inne zanieczyszczenia z czasem ograniczają przepływ i mogą zaburzać proces smarowania silnika. Z kolei niedostateczne smarowanie, jak łatwo się domyślić, powoduje nadmierne zużycie jednostki napędowej.
Analogicznie należy postępować z filtrem paliwa. Utrzymanie jego przepustowości na właściwym poziomie zapewnia niezakłóconą pracę serca maszyny i chroni ją przed uszkodzeniem spowodowanym przez zanieczyszczenia, jakie mogłyby się do niego przedostać wraz z olejem napędowym.
Ostatnia kwestia dotyczy filtrowania powietrza. W tej materii naszej uwagi wymagają dwa układy: silnik i kabina.
Filtr powietrza trafiającego do jednostki napędowej ma za zadanie nie dopuścić do jej wnętrza zanieczyszczeń, mogących finalnie zagrozić sprawności ciągnika. Jak wiadomo, maszyny te często, a w czasie żniw szczególnie, narażone są na pracę w ogromnym zapyleniu. Zapchanie filtra powietrza będzie tymczasem skutkowało niewłaściwą pracą silnika, dlatego odpowiedni jego stan jest niesłychanie ważny.
Ostatnim, ale nie mniej istotnym elementem w trakcie przygotowania ciągnika do żniw jest filtr kabinowy. Chroni on zdrowie operatora, wyłapując z powietrza wtłaczanego do kabiny przez układ wentylacji wszelkie zanieczyszczenia. Wymiana filtrów w ciągniku rolniczym nie jest czynnością specjalnie skomplikowaną ani kosztowną, a najważniejszy jej składnik to filtr dobrej jakości. Podobnie jak w przypadku oleju najlepiej będzie sięgnąć po produkty oryginalne.
Gdzie kupić dobre części do ciągnika rolniczego?
Aby zapewnić najwyższą jakość i długą żywotność ciągnika, warto zaopatrzyć się w części zamienne od renomowanych dostawców. Sklepy specjalizujące się w częściach do maszyn rolniczych oferują szeroki asortyment produktów, które są dedykowane do konkretnych modeli ciągników. Wybór oryginalnych części zapewnia kompatybilność oraz bezpieczeństwo użytkowania.
FAQ - Najczęściej zadawane pytania
Czy każdy ciągnik trzeba rejestrować?
Tak, każdy ciągnik musi być zarejestrowany, aby legalnie poruszać się po drogach publicznych. Rejestracja jest niezbędna również do uzyskania ubezpieczenia OC.
Jak sprawdzić przebieg ciągnika rolniczego?
Przebieg ciągnika można sprawdzić za pomocą licznika motogodzin (MTH) znajdującego się na desce rozdzielczej maszyny. Warto również przejrzeć historię serwisową, aby mieć pełny obraz eksploatacji pojazdu.
W co musi być wyposażony ciągnik rolniczy?
Ciągnik rolniczy musi być wyposażony w oświetlenie, lusterka, system hamulcowy oraz odpowiednie oznakowanie odblaskowe. Dodatkowo powinien mieć gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy.
Jak obciążyć ciągnik?
Aby odpowiednio obciążyć ciągnik, można użyć obciążników przednich i tylnych, które pomagają w utrzymaniu stabilności podczas pracy. Obciążniki poprawiają również przyczepność kół, co jest istotne przy pracy na nierównym terenie.
Jak zwiększyć siłę uciągu ciągnika?
Siłę uciągu ciągnika można zwiększyć poprzez odpowiednie ustawienie balastu oraz dostosowanie ciśnienia w oponach. Ważne jest również regularne konserwowanie i sprawdzanie stanu technicznego ciągnika.
Czy ciągnik rolniczy musi mieć koguta?
Tak, ciągnik rolniczy poruszający się po drogach publicznych musi być wyposażony w koguta ostrzegawczego. Kogut zwiększa widoczność maszyny i poprawia bezpieczeństwo na drodze.
Ile lusterek musi mieć traktor?
Traktor musi być wyposażony w minimum dwa lusterka boczne, które zapewniają widoczność z obu stron pojazdu. Dodatkowe lusterka mogą być wymagane w zależności od konstrukcji maszyny i przepisów lokalnych.
Czy ciągnik rolniczy podlega MPP?
Nie, ciągnik rolniczy nie podlega MPP (Miejscowy Plan Przestrzenny), ale jego użytkowanie musi być zgodne z przepisami dotyczącymi ruchu drogowego. Oznacza to, że musi spełniać wszystkie wymagania techniczne i prawne dla pojazdów poruszających się po drogach publicznych.
Czy ciągnik rolniczy musi mieć wbity hak?
Tak, ciągnik rolniczy powinien mieć wbity hak, jeśli jest przeznaczony do holowania przyczep. Hak musi być również sprawny technicznie i odpowiednio zamocowany.
Czy w ciągniku rolniczym musi być gaśnica?
Tak, ciągnik rolniczy powinien być wyposażony w gaśnicę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa. Gaśnica jest niezbędna w przypadku pożaru i może zapobiec większym stratom.
Czy ciągnik rolniczy musi mieć ciągłość OC?
Tak, ciągnik rolniczy musi mieć ciągłość OC, podobnie jak inne pojazdy mechaniczne. Brak ubezpieczenia OC może skutkować karami finansowymi oraz problemami w przypadku wypadku.
Co musi mieć traktor?
Traktor musi mieć sprawne oświetlenie, lusterka, układ hamulcowy, odpowiednie oznakowanie odblaskowe oraz wyposażenie zgodne z przepisami bezpieczeństwa. Dodatkowo, traktor powinien być regularnie serwisowany i konserwowany.
Czy ciągnik rolniczy się rejestruje?
Tak, każdy ciągnik rolniczy musi być zarejestrowany, aby mógł legalnie poruszać się po drogach publicznych. Rejestracja jest również konieczna do uzyskania ubezpieczenia i uniknięcia problemów prawnych.
Ile trwa 1MTH?
1 MTH (motogodzina) odpowiada jednej godzinie pracy silnika ciągnika na nominalnych obrotach. Motogodziny są używane do określenia przebiegu i zużycia maszyny.
Czy można prowadzić ciągnik rolniczy na kat.B?
Tak, posiadając prawo jazdy kategorii B można prowadzić ciągnik rolniczy, pod warunkiem że jego masa całkowita nie przekracza 3.5 tony. Dla cięższych ciągników wymagane jest prawo jazdy kategorii T.
Jak wyrobić dokumenty do ciągnika?
Aby wyrobić dokumenty do ciągnika, należy udać się do wydziału komunikacji w urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania i przedstawić wymagane dokumenty, takie jak dowód zakupu, dowód rejestracyjny i inne wymagane formularze. Proces ten może się różnić w zależności od lokalnych przepisów.
Czy można zarejestrować stary ciągnik bez papierów?
Rejestracja starego ciągnika bez kompletnych dokumentów może być trudna, ale nie niemożliwa. Należy przedstawić wszelkie dostępne dokumenty oraz zaświadczenia potwierdzające legalność jego posiadania, a czasem konieczne może być uzyskanie opinii rzeczoznawcy.
Jakie maszyny rolnicze nie podlegają rejestracji?
Niektóre maszyny rolnicze, takie jak niektóre modele przyczep, brony, siewniki, nie wymagają rejestracji. Ważne jest jednak, aby sprawdzić aktualne przepisy, gdyż mogą się one różnić w zależności od regionu i typu maszyny.
Czy można ubezpieczyć ciągnik nie zarejestrowany?
Nie, aby ubezpieczyć ciągnik, musi być on zarejestrowany zgodnie z przepisami. Rejestracja pojazdu jest warunkiem koniecznym do zawarcia umowy ubezpieczeniowej.
Kiedy ciągnik jest zabytkiem?
Ciągnik można uznać za zabytek, jeśli ma ponad 25 lat, zachował oryginalne elementy konstrukcyjne i jest w dobrym stanie technicznym. Rejestracja jako zabytek wymaga odpowiednich badań i potwierdzeń przez instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa.